Svar: Torskerogn, laks og kylling
8. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Trille
Din dreng må gerne få både torskerogn, laks og kylling. Der er absolut intet i vejen for at give ham dette.
Fisk er rigtig vigtigt, både i grøntsagsmosen nu, men også senere i form af fiskepålæg på rugbrødshapsere og som varm mad om aftenen. Fisk kan være kogt eller lavet i ovn, men kan også sagtens være fisk fra dåse eller tube - f.eks. torskerogn, sildepostej, marinerede sild, tun, makrel i tomat og lignende.
Kylling eller andet fjerkræ er fint - lavet i ovn eller kogt, det hele kan bruges. Det er dog lettest at findele hakket kogt kød, f.eks. bruge lidt kød fra en kødsovs eller indmaden af en frikadelle - men du må også meget gerne bruge kyllingekød lavet i ovnen, hvis du kan hakket det fint.
Med hensyn til allergi og børneeksem, så er der ikke nogle specielle hensyn du som udgangspunkt skal tage. Du ved jo ikke om din dreng reagerer på visse fødevarer før han har fået de pågældende fødevarer og derfor anbefales det at han som udgangspunkt bliver ernæret som alle andre børn. Det anbefales at man introducerer de forskellige fødevarer stille og roligt og viser det sig så at hans allergi bliver forværret ved indtagelse af bestemte fødevarer så er det en anden snak og man skal have lægen ind over.
Men lige nu og her, må han gerne få både kød og fisk i sin grøntsagsmos, og kan spise stort set alle slags grøntsager, frugt, grødtyper osv.
Fortsat held og lykke og god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske